Obesity News
Spanilé „Jízdy kuchařů“ napříč republikou aneb vyhlasme válku dětské obezitě!

Spanilé „Jízdy kuchařů“ napříč republikou aneb vyhlasme válku dětské obezitě!

Jízda kuchařů je celostátní vzdělávací kampaň, financovaná z fondu prevence VZP ČR, která si za hlavní cíl vytyčila poměrně – v dnešní době obzvlášť – nelehký úkol, a to přesvědčit děti o tom, že zdravá strava i pohyb mohou být, kromě svých prokazatelně pozitivních efektů na zdraví, i zábavné.

Během dvouhodinové „Jízdy“ si žáci druhého stupně základních škol a víceletých gymnázií vyzkouší vařit zdravá jídla a současně se dozví spoustu zajímavých informací o vyváženém stravování, což v případě profesionálních a výřečných kuchařů Filipa Sajlera a Ondřeje Slaniny opravdu není nuda. Navíc se mohou nechat inspirovat nevšedními sportovními vystoupeními.

Jak to „frčí“ na Jízdě?

Pět „zlatých“ pravidel Jízd kuchařů určených školákům

  • Jezte menší porce, zato častěji denně (ideálně 6×).
  • 2. Zařaďte do jídelníčku více ryb, zeleniny a ovoce.
  • 3. Jezte v klidu, bez stresu a spěchu.
  • 4. Pijte hodně vody.
  • 5. Dostatečně sportujte!

Po krátkém teoretickém „rozjezdu“ následuje kulinářská show zmíněných kuchařů, kteří společně s dětmi připravují několik jednoduchých a hlavně zdravých jídel. Přiučit se něco z kuchařského řemesla je pro děti velmi atraktivní. Před zraky spolužáků soutěží v krájení cibule, přípravě banánového koktejlu nebo přípravě a servírování ryby s bramborem. Výsledky svého snažení pak děti spořádají společně se svými spolužáky… a to byste koukali, jak jim chutná, když přiloží ruce k dílu! Program show doprovází hudební vystoupení DJ Pasty, taneční kreace moderního tance, tzv. street dance (neboli tance ulice), a „bikerské“ exhibice, které dětem připomenou, že zdravý životní styl není jen o správném jídle, ale také o pohybu.

Jak přispět ke zdravému životu vašich dětí:

  • Nedopusťte, aby děti seděly doma a nesportovaly – společně vyberte aktivitu, která by vaše dítě bavila. I drobný pohyb se počítá. Hrát si venku s kamarádem je lepší, než vysedávat doma u počítače.
  • Zaveďte dětem pravidelný stravovací režim – na jaké pokrmy si zvyknou v dětství, takové budou preferovat v dospělosti. Rozdělte dětem jídlo do pěti až šesti menších porcí za den. Kamenem úrazu bývají snídaně, popovídejte si o tom, na co má vaše dítě chuť a snažte se najít rovnováhu mezi jeho přáním a zdravou stravou.
  • Jídlo by nemělo být nudné – vytvářejte barevné saláty z ovoce a zeleniny, vařte společně, pozvěte na oběd kamarády vašich dětí. Zkrátka přemýšlejte, co a jak jíte vy i vaše děti.
  • Vyvarujte se smaženým jídlům – fast food zařaďte do dětského jídelníčku jen opravdu výjimečně.
  • Neučte dítě spojovat si sladkou chuť s odměnou nebo úlevou od stresů a nepříjemností.
  • Děti by měly vypít 2 až 3 litry tekutin denně – přibalte jim s sebou do školy např. lahev s čajem, odpoledne připravte koktejl z ovoce. Ideálním nápojem pro děti je voda, dále minerálky, džusy ředěné vodou a čaj.

V letošním roce vařili „televizní“ kuchaři Filip Sajler a Ondřej Slanina v 5 základních školách (v Pacově, Liberci, Kladně, Pardubicích a Táboře). Do kterých měst se vydají v roce 2011, prozradí již brzy webové stránky www.YesNeYes.cz.

Přečteno:  6963×

Vyšlo:  30. 12. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Obezita u dětí

 
© Aleš Krupička 2007–2018