Obesity News
Dieta Štefana Margity

Dieta Štefana Margity

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

V dnešním pokračování našeho seriálu se zaměříme na dietu Štefana Margity, operního pěvce a manžela Hany Zagorové. Tato – dnes již velmi slavná – dieta vznikla na principech diety Atkinsonovy (viz Obesity NEWS 10/2007). Pojďme se na ni podívat zblízka.

Dietu Štefana Margity tvoří sedmidenní cyklus, který se 1× opakuje – držíme ji tedy 14 dní. Potravin, u kterých není uvedeno množství, můžete konzumovat, kolik chcete. Tak například je dovoleno sníst 0,5 kg šunky k večeři. Pokud jste milovníky příloh (brambor, rýže či těstovin), raději dál nečtěte.

Jídelníček Margitovy diety

1. den
Ráno černá káva, v poledne 2 vařená vejce a vařený špenát, večer grilovaný steak, hlávkový salát a ovoce.

2. den
Ráno 1 rohlík a černá káva, v poledne grilovaný steak, hlávkový salát a ovoce, večer šunka.

3. den
Ráno 1 rohlík a černá káva, v poledne 2 vařená vejce, hlávkový salát a rajčata, večer šunka.

4. den
Ráno rohlík a černá káva, v poledne 1 vařené vejce, ementál a vařená nebo syrová mrkev, večer 1 bílý jogurt a ovoce.

5. den
Ráno strouhaná mrkev s citronovou šťávou a černá káva, v poledne dušená nebo vařená ryba a rajčata, večer grilovaný steak a hlávkový salát.

6. den
Ráno 1 rohlík a černá káva, v poledne grilované kuře, večer 2 vařená vejce a dušená nebo syrová mrkev.

7. den
Ráno čaj s citronem, v poledne ovoce, večer libovolný pokrm, který vám v předchozích dnech nejvíce zachutnal.

Principy diety

Zakázáno je pít alkohol, minerální vody ve velkém množství a používat cukr. Omezuje se příjem soli a koření.

Principem této diety je relativně velké omezení příjmu potravy, což vede samozřejmě k poměrně rychlé redukci hmotnosti (na této redukci se podílí jednak ztráta vody v důsledku omezení příjmu soli, dále při této dietě dochází k úbytku svaloviny v důsledku sníženého příjmu "kvalitních" bílkovin).

Dále není moc vhodné stravovat se pouze 2–3× denně (pozn. autora: čaj s citronem nepovažuji za snídani). Naopak při snaze o dlouhodobou redukci se doporučuje jíst až 6× denně. Velmi diskutabilní je také zákaz konzumace cukru, neboť cukr je obsažen v doporučovaném ovoci.

Důvody, proč se tímto způsobem nelze stravovat dlouhodobě:

  • relativně malý příjem vápníku (při jeho nedostatku vzniká osteoporóza – prořídnutí kostí), málo nenasycených mastných kyselin
  • vysoký obsah cholesterolu a nasycených mastných kyselin – může podpořit rozvoj aterosklerózy a vést ke vzniku ischemické choroby srdeční a infarktu myokardu
  • nedostatečné snídaně a velká konzumace jídla večer (někdy relativně tučného) – může vést až ke vzniku žlučníkového záchvatu
  • nedostatek zeleniny a ovoce, tedy i vlákniny, vitaminů a minerálů
  • vysoká spotřeba vajec.

Riziko jo-jo efektu

Dieta Štefana Margity je kromě možných zdravotních obtíží příčinou výrazného jo-jo efektu. Nepatří proto rozhodně k těm, které byste měli zkoušet.

Při pročítání jídelníčku si myslím, že ti, kteří tuto dietu drží, mají velkou část dne hlad, který zahání večer zcela nevhodnými potravinami – např. šunkou, grilovanými steaky či tučnými sýry. V této dietě je též zakázáno velké množství příloh – asi byste zde stěží hledali brambory, rýži či těstoviny.

Kdybyste přesto chtěli tuto dietu vyzkoušet, v žádném případě ji nedržte déle než 14 dní. Jediné, co mi na této dietě přijde racionální, je omezení příjmu soli (i v minerálních vodách) a zákaz alkoholu.

Přečteno:  14360×

Vyšlo:  18. 10. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Strava, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018