Obesity News
Nad dotazy čtenářů

Nad dotazy čtenářů

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., PhDr. Karolína Hlavatá

Milí čtenáři, v této rubrice otiskujeme diskusní příspěvky – vaše dotazy a odborné odpovědi členů našeho týmu – z internetové diskuse na stránkách www.medispo.net. S tímto nástrojem zaznamenáváme výborné výsledky, jelikož umíme rychle a efektivně pomoci nalézt řešení pro vás na míru. Neváhejte a zapojte se i vy.

O životosprávě odpovídá PhDr. Karolína Hlavatá

Nedávno jsem četla na internetu diskuzi, v níž stálo psáno, že mléko je vyloženě škodlivé a že hlavně osoby starší 40 let by ho vůbec neměly pít. Je to pravda?

Někteří lidé pociťují po konzumaci mléka zažívací potíže a domnívají se, že trpí alergií na mléko. Ve většině případů se jedná o pouhou nesnášenlivost (intoleranci). Ta se týká mléčného cukru laktózy a příčina potíží spočívá v neschopnosti tento cukr štěpit. Řešením není vynechávat všechny mléčné výrobky z jídelníčku, ale upřednostňovat ve výběru zakysané mléčné výrobky. Přítomné bakterie mléčného kysání udělají část práce za vás a přítomnou laktózu částečně naštěpí. V případě „pravých“ alergií na mléko je nutné vyloučit veškeré mléčné výrobky ze stravy, jelikož potíže jsou způsobeny alergií na mléčnou bílkovinu. Mléčné výrobky mohou být částečně nahrazeny mlékem z cereálií (hlavně z ovsa) nebo sójovými výrobky (sója je však také významným alergenem). Každopádně je nutné myslet na případný nedostatek vápníku a popř. přistoupit k suplementaci.

A že po čtyřicátém roce života už nemáme nárok na mléko? To je vyložený nesmysl. Jak již bylo řečeno, sladké mléko může u některých osob způsobovat zažívací potíže, nicméně zakysané mléčné výrobky jsou snášeny velmi dobře. U starších lidí jsou mléčné výrobky cenným zdrojem bílkovin, tolik potřebného vápníku, železa a jódu. Zejména ženy v období menopauzy často trpí nedostatkem těchto důležitých minerálních látek a příjem mléčných výrobků by u nich měl být naopak vyšší.

S nadcházejícím podzimem se začínají objevovat reklamy na různé multivitaminové přípravky. Je vhodné je užívat dlouhodobě?

Podle klinických studií se dlouhodobé užívání těchto přípravků nedoporučuje. Podávání je vhodné pouze za některých okolností (zejména při zvýšené potřebě nebo nedostatečném příjmu) a pouze v případě některých vitaminů anebo minerálních látek (není nutné vždy užívat celé spektrum vitaminů a minerálních látek). Příkladem, kdy je užívání suplement vyloženě vhodné, je těhotenství (jedná se zejména o vápník, kyselinu listovou, vitamin B12 a železo), vegetariánství (železo, vitamin B12) a některé nemoci, které jsou spojeny se zvýšenou potřebou vitaminů a minerálních látek, s jejich zvýšenými ztrátami nebo neschopností tyto důležité látky vstřebávat. V ostatních případech je nejlepší volbou pestrý a vyvážený jídelníček. Důvodem je také to, že v přirozených potravinách jsou i další cenné látky, takže účinek se násobí.

O pohybu odpovídá MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Chodím pravidelně na spinning, aerobik a další cvičení. Cvičím minimálně 4–5× týdně a stále nemohu zhubnout. Měřím 168 cm a vážím 85 kg. Co mám změnit, abych začala konečně hubnout?

Myslím, že u vás není problém s pohybem, ale spíše s jídlem. Pokud cvičíte opravdu až 5× týdně, má smysl se zaměřit spíše na úpravu jídelníčku. Zapisujte si vše, co sníte a vypijete po dobu 2 týdnů, a pokuste se svoje zápisky zanalyzovat sama nebo se s nimi vydejte k nám, do VŠTJ MEDICINA PRAHA (Salmovská 5, Praha 2, tel.: 224 965 721). Poměrně často se v praxi setkáváme s případy podobnými tomu vašemu, totiž s lidmi, kteří buď drží poctivé diety a nevěnují se pohybu, nebo naopak s těmi, již pravidelně cvičí a nezaměřují se na své stravovací návyky.

Jakou bych měla mít tepovou frekvenci, abych dobře spalovala tuk? Je mi 48 let, měřím 171 cm a vážím 102 kg.

Není podstatné, jakou tepovou frekvenci máte. Zvláště na začátku vašeho snažení. Nevím, zda neužíváte léky, které ovlivňují tepovou frekvenci apod. Obecně platí, že zpočátku (tj. v prvních týdnech až měsících pravidelné pohybové aktivity) by pohybová aktivita měla trvat cca 50–60 min. při nízké nebo střední intenzitě. Čím nižší intenzita pohybové aktivity a čím delší doba jejího trvání, tím lépe pro hubnutí. A může to být i – v tomto směru často podceňovaná – chůze.

Přečteno:  5522×

Vyšlo:  29. 9. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Poradny

 
© Aleš Krupička 2007–2018