Obesity News
Nástrahy podzimu

Nástrahy podzimu

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Každé roční období je specifické tím, jak na nás působí. Jaro je jakýmsi probuzením těla i naší mysli, zima, ale většinou více léto – podle toho, jakého je kdo založení – vybízí k pohybové aktivitě. A podzimní období, do něhož právě vstupujeme, bývá charakteristické spíše útlumem, jak duševním, tak fyzickým. Většina z nás – i vlivem změn počasí (snížení teplot, silnější větry, deště, mlhy, inverze atd.) či posunu času, který zkracuje odpoledne – výrazně omezuje venkovní pohybové aktivity. Pokud je nenahrazujeme pohybem „pod střechou“, snižujeme energetický výdej a vystavujeme se růstu hmotnosti.

Pokud se podíváme do živočišné říše, tak většina živočichů v podzimním období přibírá na váze. Shromažďují tak v tukových zásobách energii pro zimní měsíce, kdy bude potravy nedostatek. V „říši lidí“ tomu tak ale není. My přece v zimním období netrpíme žádným nedostatkem potravy. Ve stále narůstajícím množství nákupních center je potravin vždy dost a dost. A nic nenasvědčuje tomu, že by tomu tak nemělo být ani letos. Tak jaképak zásoby energie na zimu? Podzim je navíc obdobím zvýšeného výskytu rodinných návštěv, při nichž se na nějaký ten kilojoul navíc také nehledí. Toto období se tak spíše stává „dobrým“ základem pro další nárůst hmotnosti v zimních měsících, především v období adventu a konce roku.

Houbaření jako pohybová aktivita

Na podzim se u nás doslova „ve velkém“ provozuje „národní sport“ zvaný houbaření. Domnívám se, že téměř každý z nás, kdo se v podzimním období vydává na výlety do přírody, po houbách alespoň pokukuje. Vždyť v Evropě patříme v této činnosti k nejaktivnějším. Odpovědi na celou řadu otázek týkajících se houbaření či hub naleznete právě v tomto čísle Obesity NEWS, které jsou na tento český fenomén zaměřeny. Ve svém úvodníku se zmíním o efektu pohybu při houbaření. Z hlediska energetického výdeje se např. tříhodinová houbařská výprava rovná hodinovému aktivnímu pohybu. Tento údaj se bude samozřejmě významně relativizovat, pokud si tuto aktivitu „vykompenzujeme“ extrémním energetickým příjmem se zvýšenou spotřebou tuků v podobě smaženice či smažených hub apod.

Ovoce může být energetická bomba

Z hlediska energetického výdeje se tříhodinová houbařská výprava rovná hodinovému aktivnímu pohybu. Ovšem za předpokladu, že poté nebudeme konzumovat smažené houby či smaženici.

Všichni zahrádkáři se na podzim určitě těší. Za svou celoroční práci budou konečně odměňováni sladkými plody. Dozrávají nejen jablka, hrušky, ale i např. švestky, hroznové víno apod. Z energetického hlediska to ale bohužel znamená, že často ani při snaze o omezení tuků a při redukční dietě, snížení hmotnosti nedocílíme. Asi jen málokterý spotřebitel ovoce dokáže sníst pouze jedno jablko, 10–15 kuliček hroznového vína apod. K jak velkému zvýšení hladiny cukrů po ovocné svačině může dojít, velmi dobře vědí např. pacienti s cukrovkou vlastnící glukometr. Vždyť energie v ovoci může přesáhnout i 1000 kJ.

Zázračné prostředky na hubnutí neexistují

Drtivá většina „zázračných“ hubnoucích prostředků funguje jen v kombinaci se zvýšenou pohybovou aktivitou a sníženým energetickým příjmem. Proč za ně potom utrácet?

Jsou všude kolem nás – zaručené diety, nejrůznější doplňky stravy nebo čaje na hubnutí. Ani jeden z těchto prostředků však nemá klinicky ověřené hubnoucí účinky, ačkoliv aktivní látky v nich obsažené mohou za jistých – v reálném světě téměř nedosažitelných – okolností mít kýžené fyziologické účinky. Tyto prostředky pak nejčastěji fungují, jak na nich také bývá uvedeno, jen v kombinaci se zvýšenou pohybovou aktivitou a sníženým energetickým příjmem. Proč za ně potom utrácet? Mějte toto na paměti, a to např. i o „úprkem“ se blížících Vánocích, kdybyste náhodou přemýšleli o těchto „zázračných“ prostředcích jako o dárcích pro své příbuzné, kamarády a známé. Ti totiž většinou budou z jejich „hubnoucího“ efektu zklamaní.

Přečteno:  6781×

Vyšlo:  29. 9. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2017