Obesity News
Jak si užívat grilování a hubnout?

Jak si užívat grilování a hubnout?

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

V posledních letech se grilování během dlouhých letních večerů stalo doslova fenoménem. S nadsázkou by se dalo říci, že grilování dnes patří k létu, jako ke klokanovi kapsa. Pokud jste odhodláni využít letních měsíců k redukci hmotnosti, vězte, že tolik oblíbených „grilovaček“ se nebudete muset úplně zcela zříci. Je však nutné respektovat několik následujících velmi jednoduchých zásad.

MĚJTE NA PAMĚTI

K obracení masa pokud možno nepoužívejte hliníkové či nekvalitní plastové obracečky (nejlépe z nějaké tržnice). Ty se mohou při vyšších teplotách začít roztékat a my se pak s přáteli můžeme pouze dohadovat, kde „soudruzi z NDR udělali chybu“. Obracečky z hliníku se sice neroztečou, ale v případě marinád s kyselým pH může maso vykazovat lehkou pachuť po hliníku.

Potravinu určenou ke grilování (nejčastěji maso či zeleninu) můžeme grilovat buď v přímém kontaktu s ohněm, a to většinou na grilovací mřížce, nebo nepřímo na litinové či jiné desce, přičemž ze zdravotního hlediska je vhodnější druhá varianta. Samozřejmě lze na grilovací mřížku položit litinovou desku a tak grilování učinit zdravějším.

Chceme-li hubnout, jsou „ideálními“ potravinami na grilování např. krůtí či kuřecí prsa, pangasius či jiné ryby a veškeré druhy zeleniny. Vyhnout bychom se naopak měli uzeninám a tučným masům, např. vepřové krkovici. Vhodné na grilování rovněž není koupené naložené maso, jelikož výrobce sice uvádí složení marinád, ale ne vždy je již uveden poměr jednotlivých složek. Velmi často se zde setkáváme s umělými dochucovadly (např. s glutamanem sodným) a s vysokým procentem soli.

Naše tipy na „grilovačku“

Grilované kuře s citronem

Kuřecí prsa, pažitka, mletý pepř, nastrouhaná citronová kůra, citronová šťáva a bílé víno

Postup: Všechny přísady smícháme. Ve vzniklé marinádě obalíme kuře a přikryté necháme marinovat několik hodin nebo ještě lépe přes noc v ledničce. Kuře z marinády vyjmeme a grilujeme z obou stran zvolna asi půlhodiny. Maso během grilování průběžně otíráme marinádou.

Grilované kuře na kari

Kuřecí stehýnka, 1 lžíce másla, najemno nakrájenou 1/2 červené cibule, 2 lžíce olivového oleje, 4 rozdrcené stroužky česneku, 1 lžíce kari, sůl a pepř

Postup: Smícháme kari, cibuli a česnek na kašičku. Lžičku směsi vtlačíme kuřeti pod kůži. Zvenku potřeme olejem, osolíme a opepříme. Položíme na středně rozehřátý gril tak, aby bylo kuře stranou s máslem směrem nahoru. Za občasného obracení grilujeme přibližně 10 minut. Z masa nesmí vytékat růžová šťáva, k tomu dochází při vnitřní teplotě masa 85 °C.

Grilované rybí filé

4 porce rybího filé, 2 lžíce balsamického octa, 2 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce olivového oleje, 4 stroužky česneku, 1 lžička strouhaného zázvoru a 1/8 lžičky bílého pepře

Postup: Stroužky česneku rozmačkáme a vše smícháme v misce, ve které poté fi lé dvě hodiny marinujeme. Na roštu grilujeme 4 minuty z každé strany.

Losos na bylinkách

1 losos (o váze cca 1,3 kg, vykuchaný), velký svazek aromatických bylinek, pár snítek estragonu, 2 stroužky česneku, 4 lžíce olivového oleje, 25 g másla, 1 chilli paprička, mletý pepř a sůl

Postup: Smícháme olivový olej s jemně nasekanou chilli papričkou. Lososa omyjeme, očistíme a osušíme. Břišní dutinu osolíme, opepříme a pokapeme citronovou šťávou. Břicho lososa naplníme polovinou bylinek, kousky másla a usekaným česnekem. Pečicí papír potřeme olejem, položíme na něj rybu, z obou stran osolíme a opepříme. Přelijeme olejem a přidáme zbylé bylinky. Lososa zabalíme do pečicího papíru, zatočíme okraje a dáme na gril. Opékáme z obou stran po dobu asi 25 až 30 minut.

Nepodceňujme přípravu marinády

Jak si užívat grilování a hubnout

Výhodnější proto je, když si potraviny určené ke grilování naložíme sami. Maso bychom měli solit pouze minimálně (nebo lépe vůbec). Co se týká koření (pepř, paprika aj.), lze jej použít podle naší fantazie, neboť je jen minimálně kalorické. Jako vítané zpestření je možné do marinád přidat „zelené bylinky“, tj. bazalku, tymián a rozmarýn. Oblíbenou přísadou je také prolisovaný česnek.

Při přípravě marinády se většinou neobejdeme bez oleje. Jistě platí, že čím přírodnější olej to bude, tím lépe, ale zrovna panenský olivový olej je pro tuto příležitost přece jenom drahým luxusem. Výhodnější je jej použít např. do zálivky k nezeleninovému salátu, který budeme servírovat spolu s grilovaným masem jako přílohu. Do zálivky tedy použijeme např. kvalitní řepkový či slunečnicový olej (max. 1 polévkovou lžíci). Maso by mělo být naloženo alespoň 2–3 hodiny, někdy se nakládá den předem.

Na závěr je nutné podotknout jednu „drobnost“, na kterou rádi při hubnutí zapomínáme, totiž že vždy záleží na množství snědené potravy.

Přejeme krásné léto.

Přečteno:  8657×

Vyšlo:  23. 6. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2017