Obesity News
Artróza a pohybová aktivita při snižování hmotnosti

Artróza a pohybová aktivita při snižování hmotnosti

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Artróza je chronické degenerativní onemocnění kloubů postihující především velké nosné klouby dolních končetin – tedy nejčastěji kloub kyčelní a kolenní. Dochází při ní k postupnému narušení struktury kloubní chrupavky. Nejčastěji postihuje lidi starší 50 let s nadváhou, výjimkou ale nejsou ani dvacetiletí či třicetiletí, u nichž však příčinou bývá jiné onemocnění nebo vrozené vadné postavení kloubů.

Artróza může zpočátku probíhat bez příznaků. Později se objevují bolesti při pohybové aktivitě, zvláště při větším zatížení, v další fázi se pak přidávají i bolesti v klidu s omezením hybnosti. Abychom se do této fáze nedostali, musíme o klouby pečovat a využít možnosti prevence rozvoje již nevratných změn.

Snižování hmotnosti ano, ale…

Jedním ze základních preventivních a terapeutických postupů je snížení hmotnosti, čímž dojde ke snížení sil, které působí na poškozený kloub. Neplatí bohužel vždy, že si tímto způsobem od bolesti ulevíme – určitě ne trvale, přechodně však ano, a ani nemusí dojít k zastavení patologického degenerativního procesu v postižených kloubech.

Ovšem u lidí s velkou hmotností (tj. s BMI nad 30) při větším hmotnostním poklesu (20 kg a více) v krátké době je poměrně vysoce pravděpodobné, že vlivem změny držení těla a stereotypu chůze dojde k zatížení jiných částí kloubů, které dříve nebyly na zátěž zvyklé, a tím i k odeznění bolestí či zvýšení hybnosti.

Snížení hmotnosti je u obézních lidí navíc základní podmínkou nejen pro úspěšný operativní výkon (nejčastěji endoprotéza, tj. náhrada celého postiženého kloubu), ale především pro následnou rehabilitaci a zdravý vývoj svalové tkáně v okolí kloubu, která je vlivem dlouhodobého omezení pohybu v důsledku artrotického procesu atrofi cká neboli ochablá. Bez dostatečné rehabilitace a aktivního pohybu s nahrazeným kloubem je provedení operativní výměny kloubu diskutabilní.

K provozování pohybové aktivity s důrazem na prevenci artrózy je třeba dodržovat následující zásady:

Necvičit přes bolest – indikátorem vhodnosti cvičení je bolest, resp. bolest bývá signálem poškozování kloubu. Jestliže se při cvičení objeví, zamyslete se, zdali je daný cvik vhodný a popřípadě jej nahraďte jiným nebo se poraďte se svým cvičitelem či fyzioteraputem. Neužívejte ani léky proti bolesti pouze z důvodu umožnění pohybové nebo sportovní aktivity.

Hýbejte se pravidelně – jestliže se při snižování hmotnosti doporučuje cvičení obden, při lehké artróze se doporučuje pohyb v kloubu denně (bez většího zatížení). Při pohybu vzniká kloubní tekutina, která snižuje následné třecí síly a šetří chrupavku – stačí i 5–10 min. denně. Pozor: pokud dochází po pohybu k otoku kolene, pohyb nadále nevykonávejte a poraďte se svým fyzioterapeutem nebo rehabilitačním lékařem!

Hlídejte správné postavení a zatížení kloubů – při cvičení myslete vždy na správné držení. Návrat k nevhodným stereotypům bývá nejčastější „selhání“ léčby pohybem. Správné postavení kloubů při cvičení, ale i běžných činnostech vám poradí zkušený fyzioterapeut nebo instruktor.

Věnujte pozornost výběru pohybových aktivit – mezi vhodné patří zejména chůze, jízda na kole, plavání, aqua aerobik, nordic walking, cviky s overballem, terabandy, fi tbally a bilanční cvičení. Klouby nejméně zatěžuje plavání. Při něm si hlídejte zejména osovou pozici hlavy – neplavte ve stylu „paní radová“. Ideálním stylem je znak nebo kraul, při nichž je tělo v rovině a páteř tak netrpí. Upřednostňujte tzv. kraulové nohy (kmitání), a to hlavně při artróze kyčelních kloubů nebo s endoprotézou kyčelního kloubu. Ve vodě můžete dělat i posilovací cviky proti odporu vody (aqua aerobic). Nevhodnou pohybovou aktivitou je např. klečení, dřepy, sed na nízkých křeslech, sezení ve dřepu, prudké nárazy, dopady, výskoky, prudké změny pohybu, dlouhé stání, jogging, běh, tenis, aerobik, squash, fotbal, volejbal.

Věnujte pozornost výběru vhodné obuvi – pohybová aktivita v nevhodné obuvi může problémy s klouby ještě zvýraznit. Volte neklouzavou obuv s pevnou patou, vevnitř tvarovanou s podporou klenby nohy. Poraďte se s odborníky v prodejnách zdravotní obuvi.

Vyskytnou-li se potíže, jako např. bolesti kloubů, vždy se poraďte se svým lékařem či fyzioterapeutem o vhodnosti pohybu i o léčebných možnostech.

Přečteno:  9960×

Vyšlo:  23. 6. 2010

Diskuze: 1 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2017