Obesity News
Léto svědčí snižování hmotnosti, ale…

Léto svědčí snižování hmotnosti, ale…

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Pravdou je, že letní období přeje dietám. V obchodech je k dispozici daleko více druhů zeleniny i ovoce, které tak můžeme ve větší míře zařazovat do jídelníčku. Zeleninu lze výhodně využít např. jako náhradu za přílohy – jednak poměrně významně snížíme energetický obsah jídla a také jej můžeme zkonzumovat více, čímž lépe zaženeme hlad. Navíc po jídle s vysokým obsahem zeleniny nejsme tak unaveni jako po tučné stravě.

Zvláštní pozornost si zaslouží výhodné zájezdy all inclusive, na kterých se lidé často chovají tak, jako kdyby jejich jedinou ambicí bylo projíst dvojnásobek ceny zájezdu… a pak se vracejí domů s nově nabytými kilogramy. Hlavním přínosem all inclusive zájezdů by měla být možnost výběru z chutných a často i zdravých jídel, a nikoliv souvislá a neřízená konzumace.

Pozor na obsah tuků u některých potravin, do nichž bychom to neřekli, jako např. sýry, kdy ty nejchutnější a nejvybranější mívají obsah tuku cca 60 %. Podobně je to s energetickým obsahem 100% džusů či ovocných šťáv, který se pohybuje okolo 200 kJ/100 ml. Tyto nápoje tak mohou být další příčinou vzestupu hmotnosti, např. na exotické dovolené.

Potíž někdy bývá i s letním grilováním, kdy nejen nevhodné maso, ale často i jeho úprava v kombinaci s alkoholickými nápoji hatí veškeré naše snahy o letní hubnutí. Pokud ale použijeme větší množství zeleninového salátu, není nutné pro celé léto grilování zcela vyřadit.

Nezapomínejte na přirozený pohyb

!!! POZOR !!!

Lidé užívající léky proti srážlivosti krve, např. warfarin, by se měli o jídelníčku, ve kterém dochází k nárůstu množství zeleniny, poradit s lékařem a častěji kontrolovat srážlivost. Větší množství některé zeleniny totiž může ovlivnit vstřebávání vitaminu K, který je velmi důležitý pro tzv. koagulační procesy, tj. pro srážení krve.

V důsledku omezení pohybu v zimních měsících se často dostáváme do pozitivní energetické bilance, kdy příjem překračuje výdej, což vede ke vzestupu hmotnosti. V létě se situace mění. Vlivem prodlouženého dne a větších možností pohybu, zejména pak venku, lze předpokládat, že dojde ke zvýšení energetického výdeje a k tolik žádoucímu poklesu hmotnosti. Částečně to jistě může být pravda, na druhou stranu stále dostupnější automobilová či veřejná doprava ukrajuje významnou porci z našeho přirozeného pohybu, např. parkoviště v těsné blízkosti turisticky zajímavých míst způsobují, že místo cesty pěšky na jednu takovou pamětihodnost, stihneme autem pamětihodnosti dvě, a to i s návštěvou občerstvovacího zařízení v obou zastávkách, ale s významně nižším energetickým výdejem.

Jako optimální pohybové aktivity pro snížení hmotnosti se jeví obyčejná chůze nebo jízda na kole. Co se týká chůze, je nesmírně důležité, aby nás během ní nebo i po ní nebolely nosné klouby (kolena a kyčle). Pokud tomu tak je, znamená to, že pro nás chůze není vhodná. Energetickou náročnost chůze může zvýšit použitím holí na nordic walking nebo trackingových holí (více o nordic walkingu na www.medispo.net).

Pít, pít a zase pít

Dostatečné zavodnění během pohybové aktivity je nesmírně důležité pro svalovou činnost. U iontových nápojů sledujte, aby nebyly hypertonické (tj. aby neobsahovaly příliš mnoho solí), jelikož jimi byste mohli stav dehydratace významně zhoršit.

NIKDY NESPORTUJTE NALAČNO!

Nepřináší to vůbec žádnou výhodu, a pokud nejsou v těle přítomny alespoň základní sacharidy, hůře se startuje metabolismus tuků, tzn. že pohybem jich spálíte daleko méně.

Přečteno:  6783×

Vyšlo:  23. 6. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2017