Obesity News
Nordic walking aneb ideální pohyb nejen pro bojovníky s nadváhou

Nordic walking aneb ideální pohyb nejen pro bojovníky s nadváhou

Anna Crhová

Chůze byla pro člověka po většinu historie světa hlavním prostředkem veškerého pohybu. Člověk chodil po Zemi z nejrůznějších důvodů, ať už lovit, dobývat či objevovat nová území, nebo za prací, vzděláním či pobavením.

Postupem času však začaly do praxe přecházet nejrůznější technické vynálezy, které vytlačovaly chůzi z každodenního režimu, jako např. povoz, kolo, loď, motorka, tramvaj, vlak, vzducholoď, letadlo a nejvíce pak osobní automobil. Chůzi přitom doporučila Světová zdravotnická organizace (WHO) jako nejlepší prostředek k redukci tělesné hmotnosti. V této situaci je jednou z užitečných možností jak se k chůzi vrátit právě pohybová aktivita zvaná nordic walking.

PROSPĚŠNOST NORDIC WALKINGU PRO LIDSKÝ ORGANISMUS

  • Normalizuje krevní tlak
  • Zvyšuje fyzickou zdatnost, resp. výkonnost srdce a plic
  • Zlepšuje tzv. žilní návrat, resp. předchází vzniku křečových žil
  • Snižuje riziko vzniku osteoporózy
  • Zamezuje opotřebení kloubů a omezuje jejich bolestivost
  • Posiluje imunitu
  • Zlepšuje kvalitu spánku
  • Podporuje spalování tuků
  • Posiluje svalstvo zad, ramen a rukou

Chůzi o holích náš organismus rozhodně ocení

Nordic walking je chůze se speciálními holemi. Jedná se o kondiční pohybovou aktivitu, která je stále více doporučována lékaři a fyzioterapeuty zdravotně oslabeným jedincům, osobám v rekonvalescenci, bojovníkům s nadváhou či sportovním začátečníkům, kteří hledají způsob jak efektivně udělat něco zdravého pro své tělo, především pak snížit váhu, zlepšit kondici či držení těla a tím pádem ulevit i bolestem zad.

Ve srovnání s normální chůzí (bez holí) dochází při nordic walkingu k zapojení svalových skupin horních končetin a trupu, čímž je do pohybu zapojeno až 90 % svalů celého těla. Tím, že je svalová práce rozložena do většího množství svalů, se sníží subjektivní pocti námahy i následné únavy. Při opoře o hole se současně mění nastavení paží a hrudníku, čímž se mnohem snadněji aktivuje bránice (náš hlavní vdechový sval). Dochází tak k výraznému zlepšení stereotypu dýchání během pohybu – máme tak zajištěn dostatečný přísun kyslíku a tím živin do organismu i svalů. Za zmínku určitě také stojí skutečnost, že energetický výdej při severské chůzi je cca o 22  vyšší než u běžné chůze.

Víte, že…

  • PRVNÍ SPECIÁLNÍ HOLE PRO NORDIC WALKING, KTERÝ PŮVODNĚ SLOUŽIL JEN JAKO LETNÍ TRÉNINK BĚŽCŮ NA LYŽÍCH, BYLY VYROBENY V ROCE 1997
  • KOLÉBKOU NORDIC WALKINGU JE FINSKO, KDE SE KONCEM 80. LET 20. STOLETÍ PŘI JEDNOM ZE ZÁVODŮ V BĚHU NA LYŽÍCH POŘADATELÉ PRO NEDOSTATEK SNĚHU NA TRATI ROZHODLI VYSLAT BĚŽCE DO ZÁVODU I BEZ LYŽÍ

Co potřebujeme na nordic walking?

Mezi základní vybavení pro severskou chůzi patří kvalitní obuv, tj. nejlépe klasická sportovní obuv s pružnou podrážkou, která tlumí náraz a je prodyšná, např. běžecké boty tyto parametry dokonale splňují. Dále sem patří venkovní sportovní oblečení, ideálně prodyšné a funkční, jež nám zajistí tepelný komfort. Užitečné je obléknout si více vrstev, které lze podle potřeby postupně odkládat a zase nandavat. A samozřejmě nemohou chybět hole. Na našem trhu jsou v nabídce dva základní typy – teleskopické a neteleskopické, které se od sebe kvalitativně téměř neliší. Důležitá je jejich správná délka. Ta je, když hole držíme a předloktí s pažemi svírají úhel o něco větší než 90 stupňů. V každém případě je potřeba odlišit speciální hole pro nordic walking od holí trekových, které jsou určeny zejména pro vysokohorskou turistiku.

A užitečná rada na závěr: Než se do severské chůze pustíte, rozhodně si nechte pořádně vysvětlit a ukázat techniku instruktorem, tato chůze se od běžné přece jenom liší a je potřeba si zažít její specifika.

Přečteno:  9406×

Vyšlo:  21. 4. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018