Obesity News
Nad dotazy čtenářů

Nad dotazy čtenářů

Redakce

Milí čtenáři, v této rubrice otiskujeme diskusní příspěvky – vaše dotazy a odborné odpovědi členů našeho týmu – z internetové diskuse na stránkách www.medispo.net. S tímto nástrojem zaznamenáváme výborné výsledky, jelikož umíme rychle a efektivně pomoci nalézt řešení pro vás na míru. Neváhejte a zapojte se i vy.

Chci zhubnout, nemám ale žádnou vůli cvičit nebo se krotit v jídle. Co mám dělat?

Na váš dotaz není jednoduchá odpověď. Změnit životní styl musíte chtít předně vy sama. I zde platí, že nic není zadarmo. K tomu je potřeba si uvědomit, že lékař vám může ukázat cestu, ale je jen na vás, zda po ní půjdete. Pokud do toho chcete jít, začněte třeba každodenní 30minutovou svižnou chůzí nebo 30minutovou jízdou na rotopedu (intenzita zátěže cca 140–150 tepů/min). Dále je na místě začít si zapisovat, vše co sníte a vypijete a s těmito údaji se vydat za dietní sestrou a své jídelní zvyklosti s ní prokonzultovat.

Dva roky po porodu mám stále nadváhu 20 kg (z 66 mám 86 kg). Může mi doktorka napsat nějaký přípravek na hubnutí? Podle indexu BMI mám mírnou obezitu, ale ona mi je prostě napsat nechce.

Nemám žádné problémy, ona je prostě proti tomu, není zastáncem léků a říká mi, že se mám hýbat. Paní doktorka vám v současné době může předepsat pouze Xenical (Sibutramin byl stažen). Nebo si můžete koupit volně prodejný lék Alli, jenž má stejnou účinnou látku jako Xenical. Na druhou stranu by bylo možná vhodné prokonzultovat s dietní sestrou či obezitologem váš jídelníček, zda v něm nemáte rezervy. Co se týče pohybové aktivity, zkuste např. pilates či aqua aerobik. Seznam obezitologů najdete na: www.obesitas.cz.

Od srpna jsem v pracovní neschopnosti. Při autonehodě jsem utrpěla tříštivou zlomeninu kotníku. Moc pohybu nemám, jen ten, co zvládnu na rotopedu. Moje váha se již 2 roky drží nad 100 kg. Ráda bych podstoupila bandáž žaludku. Konzumuji méně jídla než v minulosti, jím hodně ovoce a zeleniny a kuřecího masa. Držím si váhu, ale nedokážu shodit. Ráda bych se objednala, ale nevím ke komu, a také zda mohu takový zákrok vůbec podstoupit. Ještě několik měsíců budu chodit o berlích.

Určitě je na místě zvážit bariatrickou operaci. Avšak nejsem si jista, zda bandáž je pro vás to pravé – po ní byste musela omezit konzumaci ovoce a zeleniny – spíše by byla lepší sleeve gastrektomie (to je jen má úvaha na dálku). Na konzultaci se můžete objednat např. na obezitologii ve Fakultní poliklinice na Karlově nám. 32 v Praze 2 na tel. 224 966 455 nebo můžete zákrok konzultovat (bez objednání) s bariatrickým chirurgem, a to např. ve Všeobecné fakultní nemocnici na 1. chirurgické klinice u MUDr. Hviždě či MUDr. Michalského každé pondělí dopoledne.

Je mi 20 let, vážím 68 kg a měřím 174 cm. Ráda bych zhubla a zpevnila si postavu. Nechci nic radikálního. Rozhodla jsem se pro změnu jídelníčku, už zhruba měsíc jím zdravě a zmenšila jsem porce. Jsem celkem na sladké, takže to jsem omezila na minimum. Zdrojem cukrů je pro mě teď hlavně tmavé pečivo a ovoce. Přidala jsem pohyb, kterému jsem předtím moc nedala. Jezdím 5× týdně vždy asi tak 40 minut na rotopedu a současně se téměř každý den 15– 20 min. věnuji aerobnímu posilování. Energetický příjem si udržuji okolo 6–7000 kJ a výdej, i s bazálním, tak na 8000 kJ. To se samozřejmě mění např. podle toho, kolik mám školy či volného času... Většinou mám rozdíl mezi výdejem a příjmem 1–1500 kJ. Jenže moje váha se skoro nehnula. Mám možná o něco málo menší hýždě a pevnější břicho, ale není to nic velkého. Spíš vlastně skoro nic. Nevím, co dělám špatně. Uvedu vám příklad svého jídelníčku: snídaně – cottage sýr s pórkem, 1 rajče, 2 krajíčky tmavého chleba (někdy do cottage přídám i trochu tuňáka); svačina – ovoce, třeba s trochou medu nebo vloček; oběd – často ryba, špenát, čočka, kuřecí a krůtí maso či vývar, jako příloha brambory nebo rýže, nejím rychlé občerstvení ani smažené věci; svačina – zelenina, salát nebo trochu plátkového sýra (max. 30%); večeře – tmavý chléb, i když vím, že se to nemá – jsou to sacharidy, a k tomu zelenina a třeba nízkotučná lučina… a podle toho, kdy jdu spát, přidám i druhou večeři, např. nízkotučné nebo polotučné mléko s lžičkou medu. Ráda bych se dozvěděla, co dělám špatně.

Nezdá se, že byste dělala něco výrazně špatně. Měsíc je relativně krátká doba, tudíž tuková tkáň se, jestliže pravidelně cvičíte, nahrazuje svalovou – kilo jako kilo. Vážit můžete tedy stejně jako před započetím cvičení (někteří pacienti zpočátku cvičení dokonce i přibírají). Sledujte hlavně objemy. Důležité je vydržet a dále již neomezujte energetický příjem – těch 6000 kJ je akorát.

Přečteno:  4836×

Vyšlo:  24. 3. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Poradny

 
© Aleš Krupička 2007–2018