Obesity News
Banánová dieta

Banánová dieta

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

V našem seriálu o dietách se tentokrát zaměříme na další z poněkud jednostranných – banánovou dietu propagovanou zejména rakouským profesorem Hademarem Bankhoferem.

Historie samotných banánů sahá hluboko do minulosti. První písemné zmínky jsou v buddhistických textech z 6. století př. Kr. V roce 327 př. Kr. se s těmito žlutavými plody setkal při svém tažení do Indie i Alexandr Makedonský. V roce 650 n. l. přinesli islámští dobyvatelé banány do oblasti Palestiny, odkud se rozšířily do Afriky. Jejich cesta na jihoamerický kontinent pak začala zejména s výboji portugalských kolonistů na počátku 16. století v oblasti dnešní Republiky Haiti a Dominikánské republiky. Banány byly používány zejména jako levné jídlo pro otroky.

Ukázka jídelníčku při banánové dietě:

První den

Snídaně: 2 šálky ovocného čaje nebo káva s medem, 1 krajíc celozrnného chleba, 1 vejce, 1 banán, 1 sklenka pomerančové šťávy.

Přesnídávka: 1 kelímek nízkotučného jogurtu s vaší oblíbenou příchutí.

Oběd: 1 hlávkový salát, 1 malá čekanka, 2 strouhané mrkve, 4 oloupaná a rozčtvrcená rajčata a 1 oloupaný banán, zálivka z trochy olivového oleje, citronové šťávy, soli a pepře. Podáváme s krajícem celozrnného chleba.

Svačina: 5 sušených banánových chipsů nebo malý banán.

Večeře: Rozkrojíme banán podélně na půlky, položíme jej na talíř, přelijeme 125 ml teplé vanilkové omáčky nebo studeným vanilkovým jogurtem a přidáme 2 lžičky jahodového nebo višňového džemu.

Druhý den

Snídaně: 2 šálky ovocného čaje s medem, 1 krajíc celozrnného chleba s 60 g tvrdého sýra, 4 ředkvičky a 1/2 okurky. Podáváme s banánovým frapé z 1 banánu, 1/4 l mléka a 1 lžíce medu.

Přesnídávka: 1 malý banán.

Oběd: 100 g grilovaných krůtích prsíček s petrželkovými bramborami.

Dezert: 1 banán se 125 ml vanilkové omáčky a 2 lžičkami džemu.

Svačina: 5 sušených banánových chipsů nebo malý banán.

Večeře: Ovocný salát z 1 banánu, 1 jablka, 2 mandarinek, 1 hrušky. Vše pokrájíme na malé kousky a přidáme 8 kuliček vína. Smícháme se lžící nízkotučného jogurtu a ozdobíme rozinkami.

Třetí den

Snídaně: 2 šálky mátového čaje nebo káva s mlékem, smícháme 30 g ovesných vloček, 1 nízkotučný jogurt, 1 lžíci medu, jemně nakrájené 1 jablko a 1 banán.

Přesnídávka: 1 banán (každé sousto žvýkáme 30krát).

Oběd: Na talíř rozložíme 200 g salátových listů. Přidáme 100 g hroznového vína, 1 oloupaný banán a 10 g mletých lískových ořechů. Zalijeme 1/2 kelímku nízkotučného jogurtu.

Svačina: 1 kelímek nízkotučného jogurtu s vaší oblíbenou příchutí.

Večeře: Ohřejeme 1/4 l nízkotučného mléka a vmícháme 2 lžíce medu a pyré z jednoho banánu. Ochutíme skořicí a špetkou muškátového oříšku. Podáváme se čtyřmi celozrnnými sušenkami.

Největší bylina na světě

Samotný banánovník není překvapivě strom, ale největší bylina na světě. Rostliny se rozmnožují bezpohlavně, což na jedné straně znamená jejich genetickou stabilitu, ale na straně druhé snižuje jejich schopnost přizpůsobit se novým podmínkám a vlivům – jsou proto poměrně málo odolné vůči škůdcům a plísním. Název banán pochází z arabštiny a znamená prst.

Banány obsahují 22 % sacharidů
a 75 % vody, zbytek je sušina.

Středně velký banán obsahuje 0,4 g tuku,
2 g proteinu, 4 g vlákniny a 140 kalorií.

Hlad vás bude provázet

Titulek u banánové diety hlásá: "Zůstaňte ve formě a nabití energií díky netradiční banánové dietě." Posuďte sami, zda byste při držení této diety sršeli energií a optimismem. Pokud se totiž rozhodnete banánovou dietu držet, počítejte s tím, že hlad se stane vaším kamarádem a že budete celou dobu snít, jak se najíte, až dieta skončí.

Banán místo ananasu

Po zhlédnutí této diety se vám možná v paměti vynoří nutkavá myšlenka, že je vám něčím povědomá. A nebudete daleko – banánová dieta je totiž velmi podobná té ananasové (samozřejmě že v roli ananasu zde vystupují banány).

Kalorie abys pohledal

Principem diety je velké omezení příjmu kalorií. Ten se některé dny pohybuje i pod hranicí 4000 kJ (viz třetí den). Z hlediska racionální výživy lze z této diety doporučit některé snídaně a svačiny (nízkokalorický jogurt či ovoce). Rozhodně si však nemyslím, že by pět banánových chipsů člověka zasytilo. Naopak. Pokud tuto dietu budete držet, musíte počítat s tím, že po jejím skončení se objeví zcela jistě obávaný a tolik citovaný jo-jo efekt. Dále je zde relativně malé zastoupení bílkovin (kelímek nízkotučného jogurtu a ¼ litru mléka ve 3. dni to rozhodně nezachrání). Též množství příloh, které mnohdy úplně chybí, je jinak velmi malé. Zcela nedostačující jsou obědy a večeře, které se vesměs skládají pouze ze zeleniny a ovoce, a obsahují opět velmi málo bílkovin.

Profesor popularizátor

Sám profesor Bankhofer je spíše popularizátorem vědy než opravdovým vědcem a lékařem. Vystudoval psychologii a publicistiku a nikoliv – jak si mnozí myslí – medicínu. Není tak překvapením, že jeho titul profesora mu byl udělen nikoliv za vědeckou a výzkumnou činnost, ale jako ocenění významu jeho popularizátorských aktivit pro veřejnost (Rakousko je trochu posedlé titulováním a pro nezasvěceného se zdá být plné doktorů, radů a profesorů).

Závěrečné resumé

Banánovou dietu rozhodně nedoporučuji pro velké riziko jo-jo efektu.

Přečteno:  11933×

Vyšlo:  1. 11. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Strava

 
© Aleš Krupička 2007–2018