Obesity News
Jak projít Vánocemi (alespoň) se stejnou hmotností

Jak projít Vánocemi (alespoň) se stejnou hmotností

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

I když letošní Vánoce budou u někoho více a u jiného méně poznamenány celosvětovou fi nanční krizí, ukazuje se, že spotřeby potravin se krize téměř nedotkne. Stále vidíme zástupy lidí v supermarketech s plnými nákupními vozíky a to se určitě do Vánoc k lepšímu nezmění. Spíše naopak, nákupy budou ještě nabírat na intenzitě. Pojďme se proto zastavit u hlavních rizik spojených se stravováním o Vánocích.

Na prvním místě se snažte přemýšlet o složení polevových krémů a těst, z kterých budete připravovat ty úžasné vánoční dobroty. Spočítejte si, kolik kJ obsahují, a již vyrobené kousky přepočítejte (to mohou udělat např. vaše děti). Bude se vám to hodit pro zjištění orientačních hodnot energetického příjmu. Máte-li slabost zvláště pro cukroví podle receptury vašich maminek či babiček, připravte se na to, že pokud nebudete adekvátně reagovat pohybovou aktivitou, čeká vás v lednu nadváha. A to pro vás určitě nebude radostné shledání.

Uvědomování si hladu a chutí je zásadní pro naše chování

Velmi často se u lidí setkáváme s tím, že trpí jakýmsi pocitem trvalého nedostatku některých pochutin (např. kokosu či kakaa), a to se týká i produktů, jež tyto přísady obsahují. A tento nedostatek si každý vynahrazuje zejména o Vánocích. Vánoční cukrovinky pak obsahují všechno, na čem jsme si během roku nestačili pochutnat. Markantní bylo toto chování zejména v předrevoluční době, kdy se ve vánočním čase na pulty obchodů dostal o něco lepší sortiment zboží. Do jisté míry tento (zlo)zvyk přežívá dodnes, a to i přesto, že všechno, na co si vzpomeneme, můžeme dostat kdykoliv během roku v jakékoliv cukrárně. Vánoce by tak, namísto shánění všech možných pochutin, které jsme si odepírali, měli být především svátky klidu, přemýšlení a setkávání se s bližními. A jídlo by mohlo být jen jakýmsi zpestřením sváteční atmosféry. Navíc se zbavíme další porce předvánočního stresu, který je mnohdy spojen se zvýšeným energetickým příjmem.

Ležení u televize není pohybová aktivita

Dalším častým jevem, se kterým se můžeme setkat během vánočních svátků v mnoha rodinách, je to, že se později ráno vstává, později se snídá, ale oběd bývá v poledne. Po obědě si dopřejeme siestu a probouzíme se na odpolední kafíčko (samozřejmě) s cukrovím a brzo po něm přichází na řadu večeře. Po celou dobu k tomu navíc sedíme (či ležíme) u televize, jelikož si nechceme (anebo i dokonce neumíme) nechat ujít všechny ty pořady, které s láskou již od dětství sledujeme. Není potom divu, že po takto strávených vánočních svátcích dochází k hmotnostnímu skoku směrem, který si jistě nepřejeme. Tady pomůže zase jen pohyb. V zimě se jako ideální nabízí návštěva hor, ale i ti, kdo na hory nejezdí, by neměli pohybovou aktivitu zanedbávat. Stačí se pořádně projít. Nezapomínejte však na správný oděv, vhodné je mít více vrstev, které lze v případě zahřátí odložit, nebo naopak přidat. V každém případě je důležité obléknout se tak, abychom při pohybu venku neprochladli.

Energetická bomba jménem ovoce

O Vánocích je dále dobré si připomenout, že ovoce, které v tento čas rovněž jíme ve větší míře, je do jisté míry energetickou bombou, jelikož často obsahuje velké množství sacharidů. Pokud chceme skutečně redukovat svoji hmotnost, měli bychom se vyhýbat např. banánům. Stejně tak citrusové plody, jakkoli jsou dobrým zdrojem vitaminů, jako např. mandarinky a pomeranče, obsahují hodně sacharidů. Zvláště pro diabetiky mohou být důvodem přechodného zhoršení cukrovky. Je jasné, že si nikdo nechce kazit Vánoce myšlenkami na hubnutí (zvláště když se o to snažíme celý rok), pamatujte tedy jen, že mít stejnou hmotnost na počátku prosince i ledna je úspěch!

Přeji vám krásné prožití vánočních svátků.

Přečteno:  5623×

Vyšlo:  25. 11. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018