Obesity News
Úspěšná redukce kilogramů vede přes zapisování

Úspěšná redukce kilogramů vede přes zapisování

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Ačkoli vám to přijde velmi potupné, mnoho lidí, kteří úspěšně zhubli (i opakovaně) desítky kilogramů, připouští, že pravdivý a podrobný zápis jídelníčku a jídelního chování jim pomohl lépe nastartovat redukční režim. V první fázi není třeba vůbec myslet na to, co jíme, ale že vůbec jíme a hlavně vše zaznamenat do notýsku apod. Sami možná budete překvapeni, kolik příležitostí „strčit jídlo do pusy“ se za týden naskytne.

Typické bývají volně položené sušenky ke kafíčku na kancelářském stole (vždy jich vyndáme víc a během dne je jen tak mimoděk sníme). Časté jsou také čokoládové tyčinky v prvním šuplíku stolu (neustále doplňované) pro zahnání stresových situací. Velkým nešvarem bývají pracovní porady, zvláště když vedoucí pracovník po svých zaměstnancích chce nějakou práci navíc. To pak bývá porada i s občerstvením, které činí zaměstnance o něco povolnější.

Zapisování je skutečný základ úspěšných změn

Ať už je to s podléháním nejrůznějším pochutinám ve vašem případě jakkoliv, důležité je zpočátku všechno zapisovat, a to aspoň po dobu dvou týdnů. Ve svých zápisech v žádném případě nevynechávejte víkendy, kdy se stravovací režim u mnohých z nás výrazně odlišuje od běžného pracovního týdne.

Z naší praxe víme, že více než dvě třetiny lidí uvádějí, že se jim již při dvoutýdenním zapisování podařilo zredukovat jeden či dva kilogramy. A to je to pravé nastartování procesu změn. Pokud jste však zapisovali poctivě a žádnou stravovací chybu neodhalili, resp. žádná kila nezredukovali, máte nejvyšší čas předložit své zápisky odborníkovi.

Pochopit principy vlastního stravovacího chování

Určit, kdo je tím pravým odborníkem, bývá z dlouhodobého hlediska vývoje hmotnosti největším úskalím. Existuje sice mnoho poradců výživy, kteří vám velmi podrobně zmapují, co všechno jste snědli, tzn. obsah bílkovin, sacharidů a tuků (tj. hlavních živin), ale často i zinku, hořčíku, vápníku atd. Tato přesná analýza, provedená ovšem z ne zcela přesných záznamů, může sice vypadat velice odborně, ale vždy vede především k tomu, abyste si nakoupili nějaké potravinové doplňky, které však nejsou téměř nikdy při redukční dietě zapotřebí.

Ke stanovení úspěšného režimu je užitečnější znát např. chuťové preference a také odhalit poruchy jídelního chování (stresové přejídání apod.), což bez podrobného rozhovoru nad zápisníkem většinou nelze. V každém případě platí jedno obecné pravidlo: čím přesnější a konkrétnější doporučení dostanete a čím více změn budete na začátku nuceni učinit, tím více bude vaše redukční snažení z dlouhodobého hlediska méně úspěšné. Důležité proto je pochopit principy vlastního jídelního chování, abyste mohli postupně začít pracovat na úspěšné změně a aby vás stanovený redukční režim nevykolejil z běžného denního života.

Kdy zařadit pohyb?

Pohyb zapojte do svého procesu změny co nejdříve, kdy vám to dovolí zdravotní stav. Důležité je, aby se stal každodenní běžnou součástí vašeho režimu. V případě jakýchkoli zdravotních omezení se poraďte se svým lékařem či fyzioterapeutem. A vězte, že při mnoha omezeních existuje celá řada pohybových aktivit, které lze provozovat.

Proto neváhejte, vezměte papír a načrtněte si kolonky den, čas, druh, množství jídla a nechte ještě malý prostor na poznámky, ve kterých budete popisovat emoční či psychické podněty, které vás vedly ke konzumaci toho kterého jídla (např. že vás někdo naštval apod.). Zápisník noste stále s sebou, ať jsou vaše zápisky co nejautentičtější. Příště budeme pokračovat.

Přeji vám nnoho úspěchů.

Přečteno:  8421×

Vyšlo:  23. 9. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018