Obesity News
Jak v létě podpořit redukční úsilí

Jak v létě podpořit redukční úsilí

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Všichni se určitě těšíme na zaslouženou letní dovolenou. Ze široké nabídky cestovních kanceláří si stačí jen vybrat kýženou destinaci. Obzvlášť lákavé se zdají být zájezdy all inclusive neboli „vše zahrnuto v ceně“. Za relativně malý příplatek pak můžeme na naší vysněné dovolené pít a jíst v průběhu celého dne co hrdlo ráčí. Takový přístup je trochu paradoxní, a to zejména v případech, kdy jsme se několik týdnů či měsíců před dovolenou snažili co nejvíce zhubnout.

I když se budeme v rámci all inclusive režimu snažit jíst zdravě, je velmi pravděpodobné, že při ochutnání všech dobrot bude náš energetický příjem na jedno jídlo dvou- až třínásobný oproti normálu. Zvláště pozor si musíme dát na nabídku sýrů, kde ty nejlepší mívají i přes 60 % tuku v sušině. Různé exotické ovoce je také velmi zrádné svým obsahem cukru.

Lehčí minerálka na léto to pravé

Nabídka nápojů bývá standardně snad ve všech turistických destinacích dost široká. Od různých druhů minerálních vod přes slazené limonády po 100% ovocné šťávy. Při výběru toho správného nápoje si pokuste uvědomit, že např. 100 ml džusu (ale např. i koly) může obsahovat i 180 kJ energie. Navíc koncentrované džusy s velkým obsahem cukru zaženou žízeň jen velmi málo. Doporučit mohu nějakou slabě mineralizovanou vodu, dokonce i před obyčejnou vodou. Zvláště senioři, u nichž můžeme předpokládat mírnou poruchu koncentrační funkce ledvin, pokud pijí pouze čistou vodu, může u nich dojít k defi citu minerálů, který se projevuje svalovou slabostí, nevýkonností a celkovou únavou.

Zmrzlina jako energetická bomba

Asi málokdo odolá v letních měsících zmrzlině, sem tam si dát - proč ne, ale samozřejmě se to nesmí přehánět. Užitečné je si pamatovat, že existují druhy zmrzliny, které jsou k vaší váze šetrnější. Platí, že čím více je zmrzlina krémovější, tím více je v ní obsaženo energie. Z toho vyplývá, že z hlediska redukčního režimu jsou nejvhodnější vodové zmrzliny s ovocnou příchutí. Rozdíly mohou být opravdu velké, zvláště když si dáme krémovou zmrzlinu s čokoládovou polevou a s banánem – to už je hotová energetická bomba. Pak se lehce stane, že po dvoutýdenní dovolené máme o 3-5 kg více, přičemž máme pocit, že jsme se docela drželi přesně ve smyslu: „Těch pár zmrzlin, to nic není!“

Grilování jinak

Letní grilování v kruhu přátel se v našich krajích již pevně zabydlelo. Vím, bývají to příjemná setkání, která někdy nemají konce. Jen malé připomenutí pro ty z vás, kdo si hlídáte váhu: všechna ta masa, marinády a alkohol představují ve svém souhrnu pěknou porci kilojoulů. Můžete na to ale jít i jinak, redukčněji, stačí mít po ruce velký čerstvý zeleninový salát (ten je na hlad nejlepší) a maso si pak dát spíše na chuť (porce do 100 g) a co nejsušší. K tomu si dopřát místo vína vinný střik, jehož energetická hodnota je oproti vínu poloviční a nepřesahuje 600-700 kJ.

Pohybová aktivita v letních měsících

Pohyb je pro každého z nás v teplých letních měsících o poznání dostupnější… a to je jistě dobře. Důležité je dbát na dvě základní věci: na dobu, po kterou pohyb provozujeme, a na pitný režim. Zvláště okolo poledne a v časných odpoledních hodinách, kdy bývají teploty nejvyšší, není pro organismus vhodná zvýšená fyzická zátěž. Nejvhodnějšími časy pro pohyb v létě jsou ranní, brzké dopolední a podvečerní hodiny. A nezapomeňte, že plavání, i když je nejlepším druhem osvěžení, není pro hubnutí optimální pohybovou aktivitou, jelikož při dlouhodobém pobytu v chladné vodě si organismus začne ukládat tuk jako obranu před tepelnými ztrátami.

Za celý autorský tým vám přeji krásnou dovolenou a v září na našich stránkách opět na shledanou.

Přečteno:  8150×

Vyšlo:  24. 6. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018