Obesity News
Jde to chutně a zdravě

Jde to chutně a zdravě

PhDr. Karolína Hlavatá

Projekt Žij zdravě podporovaný Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR vám tentokrát nabízí několik zajímavých receptů na vyzkoušení chutného a zároveň zdravého jídla. Většina z nás by si ráda připravila něco dobrého a zároveň se nám nechce trávit v kuchyni hodiny času nad složitým receptem. Dnešní recepty připravili odborníci, kteří na preventivním programu Žij zdravě dlouhodobě spolupracují a předávají své bohaté zkušenosti z oblasti dietologie.

Než se podíváme na samotné recepty, pojďme si připomenout, jaké způsoby tepelné úpravy jsou nejvhodnější. Především by úprava pokrmů měla být dostatečně šetrná, aby byla zachována co možná nejvyšší biologická hodnota, a to jak z hlediska obsahu vitaminů, minerálních látek, tak i esenciálních mastných kyselin a aminokyselin. Obecně platí, že za nejvhodnější způsob tepelné úpravy pokrmů je považováno dušení, vaření a vaření v páře. V těchto případech vzniká nejmenší množství škodlivých látek a pro úpravu pokrmů nemusí být použito velké množství tuku. Zelenina se obecně doporučuje vařit pouze krátce, optimální je dušení v páře nebo použití parního hrnce. Oproti tomu smažení, grilování na dřevěném uhlí a pečení patří ze zdravotního hlediska k méně vhodným tepelným úpravám pokrmů.

Ryba ve sladkokyselé omáčce s rýží

Suroviny: rýže natural (35 g), rybí filé (200 g), olej (5 g), bílé víno (100 ml), paprika zelená (100 g), paprika červená (100 g), cibule (50 g), maizena – škrob (5 g), včelí med (10 g), ocet (10 g), worchesterská omáčka (10 g), sójová omáčka (10 g)

Postup: V hlubší misce smícháme víno, worchester, sójovou omáčku, ocet, med, maizenu a dobře promícháme. Na oleji krátce orestujeme na kousky nakrájenou rybu. Papriky nakrájíme na proužky, cibuli na kolečka a lehce podusíme. Zeleninu přidáme k rybímu masu a zalijeme připravenou směsí. Podusíme, podle chuti dosolíme a podáváme s vařenou rýží.

Mexická omeleta (pro 4 osoby)

Suroviny: 6 vajec, 1 kuřecí prso, kuřecí nebo zeleninový vývar, 1 velké rajče, 2 chilli papričky, máslo, pepř a sůl

Postup: Kuřecí maso povaříme ve vývaru, necháme zchladnout a pokrájíme na kousky. Rajče spaříme horkou vodou, oloupeme a zbavíme semínek. Chilli papričky rozkrojíme, zbavíme semen a žeber a spolu s rajčetem je rozmixujeme na hladké pyré. Na pánvi rozehřejeme lžíci másla a pyré na mírném ohni 5 minut povaříme. Poté vmícháme na kostky nakrájené maso a opepříme. Vejce rozšleháme se solí a pepřem, rozehřejeme lžíci másla, vaječnou směs vlijeme na pánev a koncem vidličky 3–4 vteřiny rychle mícháme. Na vejce rozetřeme masovou směs, pánev nakloníme a omeletu otočíme. Podáváme s pečivem a zeleninovým salátem.

Plněná kuřecí kapsa

Suroviny: brambory (150 g), kuřecí prsa (150 g), brokolice (100 g), žampiony (50 g), steakové koření

Postup: Maso osolíme, okořeníme a vytvoříme v něm kapsu. Brokolici rozebereme na růžičky a udusíme v páře. Žampiony nakrájíme na kousky a v troše vody podusíme. Brokolici nasekáme a spolu se žampiony jí naplníme kapsu. Kapsu sepneme párátky a na oleji orestujeme z obou stran. Necháme dodusit pod pokličkou a podáváme s vařeným bramborem.

Pestrý zeleninový salát s uzeným tuňákem

Suroviny: černý chléb (90 g), tuňák uzený (100 g), hlávkový salát (200 g), grapefruit (100 g), 1 lžíce dresinku dle chuti, olivy (5 ks)

Postup: Salát opereme a natrháme na kousky. Poklademe kousky tuňáka, grapefruitu a ozdobíme nasekanými kousky oliv a dresinkem.

Další zajímavé recepty naleznete na internetových stránkách www.ZijZdrave.cz, které jsou součástí preventivního projektu Žij zdravě připravovaného za podpory Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR. Zde se kromě receptů nachází nepřeberné množství informací, rad a doporučení odborníků, jak hubnout a jak bojovat s obezitou. On-line nástroje vám pak například pomohou sledovat, kolik toho za den sníte a zda svůj příjem energie vyvažujete dostatkem pohybu.

Přečteno:  8052×

Vyšlo:  27. 5. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2017