Obesity News
Letní měsíce jsou pro redukční snahy nejpříhodnější

Letní měsíce jsou pro redukční snahy nejpříhodnější

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Docela možná mnozí z vás zase po roce začínají cítit jistý nevyslovený apel, že by bylo dobré do letní dovolené shodit nějaké to kilo. Většina z nás věří, že v jarním (a ještě lépe v letním) období jdou kila dolů snáz než v zimě. Pokusíme se vám poradit jak na to.

Nové stravovací návyky

S příchodem jara a léta se na náš stůl může dostat více ovoce a zeleniny. Postupně klesá cena např. rajčat, paprik, okurek, což nám umožňuje využít je k přípravě rozmanitých pokrmů s nižším obsahem energie (o zdravých a chutných receptech více na straně 7). Musím však zopakovat jeden důležitý aspekt, a to zejména na začátku hubnoucího úsilí: zaměřit se na plánování jídelníčku. To je ještě důležitější než jen okamžitě vybírat vhodné potraviny. Naplánujte si vždy den dopředu podle svého programu co, kdy a kde budete jíst. Vezměte si s sebou nějakou zeleninu, kterou zkonzumujete, jakmile budete mít hlad nebo v situaci, že se vám ať už z jakéhokoliv důvodu nepodařilo dodržet stravovací plán. Uvidíte, že to není tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Obezřetnost je namístě v případě ovoce, jelikož jisté druhy vykazují vysoký obsah cukru, jako např. melouny, které tak trochu „klamou tělem“, protože si o nich leckdo myslí, že jsou jen samá voda. A pokud jich třeba v parném létě sníme víc než 2 kilogramy, už se jedná o docela vysoký příjem energie (který musíme nějak spálit).

Mezi další nová opatření patří mít stále v lednici čerstvý zeleninový salát, abyste jím mohli, zejména při večerních návštěvách lednice, nahradit asi oblíbenější kolečko salámu nebo sýra. Pokud stejně neodoláte jiné, vámi preferované potravině, pak vězte, že vás do lednice nežene hlad (jak by to mělo být), ale chuť nebo lidově řečeno mlsná. Všechny tyto případy zapisujte poctivě do jídelníčku, váš dietologický odborník by o nich měl vědět. Jedině tak vám totiž může účinně pomoci.

Kdy jindy začít s pohybem než teď

Letní měsíce jsou tím pravým časem, kdy můžeme nejsnadněji věnovat více času pohybu. Začít můžeme různými procházkami v týdnu a víkendovými výlety. Ačkoliv je chůze stále považována za nedostatečnou, může být velmi důležitá pro navození negativní energetické bilance. Rozhodující pro efekt pohybové aktivity není jen intenzita, resp. rychlost (např. chůze, jízdy na kole), ale také čas, po který pohybovou aktivitu provádíme. Dokonce se ukazuje, že účinnější je pohybová aktivita o nižší intenzitě, ale s delším trváním. Jízda na kole je vhodná zvláště na tzv. lehkých převodech, kdy opravdu vůbec nerozhoduje rychlost, jakou jedete. Pozor na plavání – je sice vhodnou pohybovou aktivitou pro lidi s nadváhou a obezitou, ale pokuste se omezit svůj pobyt zvláště v přírodních vodách maximálně na desítky minut denně. Několikahodinové pobyty v chladné vodě mohou totiž způsobovat, že si organismus začne ukládat tuk do podkoží jako obranu před tepelnými ztrátami.

Pitný režim v redukčním režimu

Nezapomeňte průběžně doplňovat tekutiny, a to zvláště během dne, kdy teploty přesahují i třicet stupňů. To je velmi důležité v rámci redukčních režimů. Zvláště lidé, kteří mají vysoký krevní tlak, jsou často poučováni, že mají pít nejlépe čistou vodu bez minerálů. Nemusí to však platit např. u lidí, kteří se více potí a ztrácejí tak více soli. Tam je minerální voda namístě. Ideální pak je střídat různé druhy minerálních vod. Vhodná může být např. Korunní, při vyšší námaze a tendenci ke křečím zase např. voda s vyšším obsahem magnézia. Nemusíte měnit režim od základů, pokuste se hlavně do svého jídelníčku častěji zařazovat zeleninu a dbejte na pohybovou aktivitu.

Přeji vám, ať nastoupený režim vydržíte co nejdéle.

Přečteno:  8317×

Vyšlo:  27. 5. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2017