Obesity News
Porušili jsme dietu! Krize je tady!

Porušili jsme dietu! Krize je tady!

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Asi každý, kdo někdy držel přísnou dietu, zažil po několika dnech krizi neboli nesnesitelný hlad a chuť takřka na všechno, co vyřadil z jídelníčku. Pokud si vezmete k srdci následující řádky, zjistíte, že k tomuto krizovému stavu vůbec nemusí dojít.

Nejprve zavrhněte myšlenku, že čím přísnější dietu budete držet, tím více zhubnete. Při opravdu tvrdé dietě, neřkuli hladovění, dochází totiž nejprve ke ztrátě zásobního glykogenu, který na sebe váže vodu (1 g glykogenu váže cca 2,5 ml vody). Za počátečním úbytkem kilogramů musíme tedy vidět především ztrátu vody (např. při ztrátě 400 g glykogenu zhubneme 1 l vody, tedy zhruba jeden kilogram) a ne tukových zásob. Pokud omezíme ještě pohybovou aktivitu, což bývá při hladovění časté, organismus začne jako vhodný zdroj energie používat bílkoviny, resp. svalovou hmotu.

Důvody, proč se organismus svalů zbavuje, jsou v zásadě dva: svalstvo je nečinné, a dále proto, že při nižší hmotnosti ho není tolik pro pohyb zapotřebí. Organismus se tak přirozenou cestou adaptuje na nižší příjem, k tomu si začne z každého kalorického příjmu ukládat něco navíc do zásob pro horší časy, pak se velmi pravděpodobně dostaví kri ze, v níž se postupně vrátíme ke svým předredukčním stravovacím návykům a váha má cestu vzhůru volnou. Z lékařské praxe se ukazuje, že čím více změn provedeme na počátku hubnutí, tím menší je pravděpodobnost, že svá předsevzetí splníme.

Pamatujte, že:

Nic nemusí být zcela zakázáno - cílem vašeho snažení je naučit se rozumně hospodařit s chutnými (bohužel často i nejnevhodnějšími) potravinami.

Stojí za to objevovat nové chutě, resp. potraviny - a to bez ohledu na to, kolik nám je.

Alespoň 2-3× týdně se pokuste ochutnat nový nízkoenergetický výrobek - není pravda, že všechny nízkotučné produkty nejsou dobré, dá jen větší práci vybrat ty, které nám chutnat budou, protože tuk je rozpouštědlo chuti a většina chutí je rozpustná právě v tucích.

Alespoň jednou týdně si můžete dopřát jídlo, které máte opravdu rádi - jen pozor na množství.

Každou dietní chybu je nejlepší kompenzovat zvýšenou pohybovou aktivitou - nikoliv hladověním.

Nejste sami - o své potíže se můžete podělit s přáteli nebo s odborníky.

Nezapomínejte, že efektivní dietní opatření nelze plánovat bez znalosti svého alespoň týdenního, lépe však dvoutýdenního jídelníčku. Z něho pak můžete ubírat kalorie. A respektujte své chuťové preference, vždyť nelze jíst do nekonečna zeleninu bez masa nebo maso bez přílohy.

Náhlé výkyvy váhy hrají vedlejší roli

Pokud už se vám ale stane, že dietní opatření porušíte a kila půjdou směrem vzhůru, mějte na paměti, že jste si vytyčili dlouhodobý cíl, v němž krátkodobé výkyvy hrají jen malou roli. Nevstupujte proto ihned na váhu a nehladovte! Sledujte dále svůj cíl a co nejrychleji se vraťte k redukčnímu režimu a lehce zvyšte pohybovou aktivitu. To je totiž nejfyziologičtější reakce - tělu nejbližší - na zvýšený energetický příjem. Stáváli se vám, že dietu porušujete často, např. při každé oslavě, každý víkend apod., je vhodné se o dalším postupu poradit s odborníkem.

Přeji vám hodně štěstí ve vašem úsilí.

Přečteno:  8797×

Vyšlo:  22. 4. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2017