Obesity News
Pomůžeme vám správně a zdravě hubnout i v roce 2009

Pomůžeme vám správně a zdravě hubnout i v roce 2009

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Milí čtenáři, možná se mezi vámi najdou tací, kteří v tomto novoročním čase zažívají první zklamání z nedodržení předsevzetí zhubnout, a to i přesto, že na nás ze všech stran útočí spousta zaručených rad jak na to, kterých rok od roku neustále přibývá… Paradoxně ale přibývá i lidí s nadváhou a obezních.

Po Vánocích má téměř každý druhý z nás o jeden či více kilogramů navíc. Říkáme si, že od nového roku začneme hubnout, ale… na Nový rok přece máme k obědu to naše typické knedlo-vepřo-zelo a v těch domácnostech, kde skutečně dodržují tradice, často i čočku s ovarem. A tak je jasné, že hubnout se nám zřejmě nepodaří hned od 1. ledna. Z donesených podrobných a poctivých zápisků mých pacientů se dále dočítám, že většina z nich spotřebovává ještě minimálně celý první týden v novém roce vánoční přebytky. Až tak mezi 5. a 15. lednem začínáme být schopni zahájit změnu životního stylu (vánoční zásoby už došly).

Reálné cíle vedou k dlouhodobě úspěšné změně sebe sama

Základní podmínkou úspěšného hubnutí je stanovení reálného cíle. A netřeba mít přehnané nároky. Vždyť jaké by to bylo mít za rok touto dobou např. o 5−10 kilogramů méně? Myslím, že takový váhový úbytek je výborný. A tak raději zapomeňte na plány typu: "Do léta shodím 10, 15 kilo!" Takové hubnutí často vede k absolutnímu vyčerpání, které se v následujícím půlroce "přetaví" do opětovného vzestupu hmotnosti. Vězte, že s menšími (reálnějšími) cíli budete daleko lépe připraveni udržet změnu životního stylu dlouhodobě (a nejlépe trvale).

Správná metoda hubnutí respektuje vaše potřeby

Snad ve všech typech médií se dnes můžeme setkat s doporučeními, jak změnit životosprávu, tedy náš stravovací a pohybový režim. Tyto "mediální obrazy" hubnutí ale často nejsou a nemohou být šité na míru všem. Troufám si tvrdit, že většina z vás takto nenajde způsob, který bude fungovat. Tyto hubnoucí programy jsou totiž často sestavovány na bázi obecných pravd, jídelníčky zase na základě výběru určitých typických potravin, a tak se stěží mohou trefit do vašich chutí či potřeb, spojených např. s náročností zaměstnání, které výrazně ovlivňuje časové rozložení stravy apod. Pro vaši lepší informovanost o tom, jak začít s hubnutím, jsme pro vás do příštích čísel Obesity NEWS připravili modelové příklady postupů hubnutí v různých situacích, které by měly vést ke kýženému cíli a současně respektovaly vaše individuální potřeby.

Nikdy to nevzdávejte

S hubnutím je to stejné jako se životem – nesmíme se vzdávat. Nebo příklad ze sportu: v tenisu také můžeme prohrát první dva sety, to ale ještě neznamená, že prohrajeme celý zápas. Je potřeba se poučit z chyb, mít vůli a chuť po vítězství. A nakonec přece jedním prohraným utkáním nekončí sportovní život. Stejně tak po jednom či dvou neúspěšných redukčních pokusech to rozhodně nevzdávejte. A pokud za sebou máte neúspěšných pokusů více, je, řečeno sportovní hantýrkou, na čase vyměnit trenéra, ve vašem případě odborníka, poradce (skutečného i mediálního) za takového, který vám nejprve jasně a pochopitelně vysvětlí, v čem jste udělali chybu a teprve potom začne uplatňovat své metody. Rozhodně se nenechte ovlivnit jednoduchými triky z reklam – zaručené a jisté metody hubnutí neexistují! Pokud si nebudete vědět rady, nebojte se zeptat nebo se podělit o své zkušenosti v interaktivní poradně na www.medispo.net. Držíme vám palce a věříme, že naše noviny vám i v roce 2009 budou dobrým rádcem a pomocníkem.

Přečteno:  5177×

Vyšlo:  22. 1. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

 
© Aleš Krupička 2007–2018