Obesity News
Pravdy a mýty o hubnutí

Pravdy a mýty o hubnutí

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Vážení čtenáři, v souvislosti s novoročními předsevzetími jsme se rozhodli vás seznámit s největšími mýty o hubnutí.

Mýtus 1: Pokud člověk hubne, musí mít hlad

Každý z nás si jistě aspoň jednou na Silvestra dal předsevzetí, že zhubne. Je všeobecně známé, že pokud člověk chce zhubnout, tak musí méně jíst a více se hýbat. Bohužel mnoho pacientů si pod pojmem „méně jíst“ představí velmi přísnou dietu (nejlépe nějakou časopisovou) či hladovku. Tu pak vydrží držet týden, maximálně 14 dní a následně se vrací k obvyklému způsobu stravování. Proto když hubnete, nehladovte. Při hubnutí je nutné, jak už bylo v našich novinách mnohokrát zdůrazněno, jíst pravidelně 3–5× denně malé porce. Rozhodně není vhodné začínat dietou kolem 4000 kJ. Pokud mezi dietami „tápete“, mohli by vám pro začátek dobře pomoci ukázkové diety na www.obezita.cz nebo www.zijzdrave.cz.

Mýtus 2: Pokud budu jíst jen „light“ potraviny, snadněji zhubnu

Pro potraviny označené jako „light“ je typické, že mají malé procento tuku (např. jogurty). Někdy je v nich také nahrazován klasický cukr umělými sladidly. Co se týká tuku, ten je nahrazován jinými ingrediencemi, jako např. škroby – bez těchto „pojiv“ by totiž např. takový jogurt nemohl vůbec vzniknout. Proto hlavně diabetici pozor, jelikož může docházet k tomu, že po light potravinách se vám (z vašeho pohledu nepochopitelně) zvýší glykemie (hladina krevního cukru). Dalším problémem u light výrobků je, že po nich pacienti mají dříve hlad, což vede k „dojídání se“ jinými potravinami, takže v závěru je energetický příjem vyšší, než kdyby snědli potravinu např. s obsahem 1,5 % tuku (v našem případě jogurt polotučný). V neposlední řadě je nutné zdůraznit, že označení výrobků light svádí pacienty k tomu, že jich je dovoleno sníst více (stejné jako u kuřáků s klasickými a light cigaretami). Na druhou stranu si myslím, že tyto výrobky své místo v redukčním procesu určitě mají, ale i zde platí pravidlo o zlaté střední cestě neboli všeho moc škodí.

Mýtus 3: Pokud budu jíst biopotraviny, zhubnu

Biopotraviny jsou v poslední době velkým hitem. V biořadě můžeme najít a koupit nejen ovoce a zeleninu, ale i pekárenské a masné výrobky. Avšak pozor – bio sice znamená, že při výrobě nebylo použito např. konzervačních látek, ale neznamená to, že jsou tyto výrobky nízkokalorické či nízkotučné a tedy vhodné pro redukční dietu. Úplně scestná je představa, že když vezmu biovepřové, osmažím ho na biooleji a sním biořízek, automaticky zhubnu.

Mýtus 4: Při redukční dietě je dovoleno jíst jen do 17.00

Toto pravidlo či mýtus může v redukci hmotnosti skutečně pomoci, a to zejména pacientům, kteří chodí spát brzo. Ovšem ti, kteří uléhají kolem půlnoci, se velmi pravděpodobně po několika dnech přemáhání nakonec ve večerních hodinách stejně najedí či přejedí. Pokud tedy patříte mezi typické „sovy“ (tzn. že chodíte spát ve velmi pozdních hodinách), zcela určitě se tímto pravidle neřiďte. Při redukčním procesu je důležité, kolik kJ sníte za celý den, a dále aby jídlo bylo, jak je již uvedeno výše, rozloženo do malých porcí. Nicméně nikde není zakázána např. druhá večeře (která může být i mezi 20.–21. hodinou). Ale pozor, rozhodně není vhodné si dát k této druhé večeři např. jelito či tlačenku. Tato večeře by měla být spíše složená ze zeleniny či ovoce.

Mýtus 5: Po tomto léku zaručeně zhubnu!

Vězte, že k dnešnímu dni nebyl vymyšlen žádný zázračný preparát, který by za vás problém obezity vyřešil. Na trhu jsou léky na hubnutí, které vám při vašem úsilí pomáhají, jsou to však pouze jakési „berličky“. Je jen na vás, zda pochopíte zásady správného stravování a budete je celoživotně dodržovat. Mohou vám s tím samozřejmě pomoci odborníci. V každém případě budete-li už mít tendenci koupit si nějakou „zázračnou pilulku“ na hubnutí, peníze na to určené si raději někam uložte a po úspěšné redukci hmotnosti s odborníky si za ně něco hezkého kupte nebo si vyjděte se známými za kulturou či na malou oslavu.

Přeji vám hodně štěstí v novém roce.

Přečteno:  10608×

Vyšlo:  11. 12. 2008

Diskuze: 1 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018