Obesity News
Vajíčková dieta

Vajíčková dieta

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

V našem seriálu o tzv. zázračných dietách, při kterých za dva týdny zhubnete 5 kg a v příštích 14 dnech po jejich ukončení naberete kil 10, vám nyní přiblížíme vajíčkovou dietu. Ta není až tak populární, jelikož vajíčka jsou velmi často démonizována pro svůj relativně vyšší obsah cholesterolu. Mnozí obézní pacienti se je proto bojí jíst, avšak i mezi nimi se najde sem tam nějaký ten „hrdina“, co ji zkusil.

Jak název napovídá, hlavní součástí této diety jsou vejce, a to nejlépe ráno, v poledne a večer. Držet by se měla týden až dva, pak je podle jejích vyznavačů výsledek prý zaručený. Pojďme se podívat pěkně zblízka, jak je to s tou zaručeností váhového úbytku.

Typický jídelníček při vajíčkové dietě

Během celé diety se konzumují vejce vařená natvrdo.

Pondělí

  • Snídaně: půl grepu, tři vejce, černá káva (samozřejmě bez mléka a cukru).
  • Snídaně jsou po celý týden stejné.
  • Oběd: tři vejce, rajče, káva
  • Večeře: tři vejce, malý hlávkový salát s citronem (bez oleje!)

Úterý

  • Oběd: jako snídaně
  • Večeře: plátek vařeného hovězího, hlávkový salát, malé rajče

Středa

  • Oběd: jedno až tři vejce, rajče, 200 g špenátu, citronová šťáva
  • Večeře: ryba v alobalu, míchaný salát, suchý toast

Čtvrtek

  • Oběd: jedno až dvě vejce, zeleninový salát, káva
  • Večeře: dvě jehněčí nebo telecí kotlety na vodě, celer, rajče, káva

Pátek

  • Oběd: zeleninový salát
  • Večeře: plátek vařeného hovězího, celer

Sobota

Stejné jako v pátek.

Neděle

  • Oběd: půl grepu, čtvrtka grilovaného kuřete bez kůže, rajče
  • Večeře: jako oběd, ale s celerem a mrkví

Dieta slibuje redukci cca 5 kg za 14 dní, což asi při striktním dodržování zhubnete. V příštích 14 dnech po jejím ukončení budete ale mít zredukovaná kila zpátky a ještě něco navíc. To se s vámi klidně vsadím. Principem této zázračné diety je opět (jak nečekané) výrazné omezení kalorického příjmu. Ten se pohybuje kolem 4000 kJ, někdy i méně – energetická hodnota jednoho vejce je cca 340 kJ. Při podrobnějším zkoumání zjistíme, že je značně omezen přísun sacharidů (pečivo, rýže, těstoviny a brambory byste hledali marně). A, podobně jako při jiných zaručených dietách, je i zde značně omezen přísun tuků.

Omezení se dále týká i přísunu vápníku, tolik nezbytného pro naše kosti. Na druhou stranu budete z důvodu velkého přísunu vajec mít cholesterolu na rozdávání a také, a to je jediné pozitivum, nebudete trpět nedostatkem bílkovin. V této věci ale také pozor, protože podle nově doporučovaného množství spotřeby vajec za týden – což jsou dvě – zkonzumujete za 14 dní jejich roční příděl. A tak mě jako vhodné období, kdy by se vajíčková dieta dala pár dní držet, napadají jedině Velikonoce, kdy je vajec v každé domácnosti nadbytek a, ruku na srdce, skoro v každé z nich zřejmě zazněla nad tou nadílkou věta: „Co s nimi budeme dělat?“ Dalším pozitivem této diety je, že vejce se mohou jíst pouze uvařená natvrdo, tedy riziko salmonelózy je zde relativně malé. Ze své vlastní zkušenosti ale moc dobře vím, že během salmonelózy je redukce kil zaručená… ale dost černého humoru. Z odborného hlediska vám tuto dietu rozhodně nemohu doporučit.

Přečteno:  14043×

Vyšlo:  20. 11. 2008

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018