Obesity News
Zbaví nás tukožroutská polévka kil navždycky?

Zbaví nás tukožroutská polévka kil navždycky?

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Pro velký ohlas vás, našich čtenářů, jsme se rozhodli, že se vrátíme k věčnému tématu „osvědčených“ diet. Dnes bych vás ráda seznámila s principy hubnutí při držení tzv. tukožroutské diety. Tato dieta se má držet sedm dní, během kterých byste měli zhubnout 5–10 kg. A to zní velmi lákavě. Kdo z nás by to nechtěl zkusit, že? Co se však skutečně skrývá za velkým váhovým úbytkem v tak krátkém čase?

Jak jde den za dnem při této dietě? První den je kromě tukožroutské polévky (které můžete sníst libovolné množství) povoleno jíst ovoce (vyjma banánů), druhý den můžete (zase kromě polévky) sníst libovolné množství zeleniny, třetí den je povolena polévka spolu s ovocem a zeleninou – mezi příjmem ovoce a zeleniny by ale měla být aspoň 2hodinová pauza. Čtvrtý den je to polévka, dále 3 banány a 1–2 l odtučněného mléka. Pátý den polévka, 300 g vařeného hovězího a 6 rajčat, šestý den se kromě polévky smí sníst opět hovězí maso. Poslední den smíte kromě polévky sníst ještě rýži natural a syrovou zeleninu. Během diety nesmíte jíst pečivo, sladká a smažená jídla a samozřejmě je zakázán také alkohol. Z nápojů je povolen zelený čaj a neperlivá voda.

Tukožroutská? Spíš svaložroutská!

Zbaví nás tukožroutská polévka kil navždycky?Když se na tuto dietu podíváme podrobněji, zjistíme, že k relativně velkým váhovým úbytkům dochází kvůli značnému omezení přísunu kalorií, a to na 4000 kJ denně, někdy i méně. Ovšem co se týká hlediska dietetického, je tukožroutská dieta značně nevyvážená. To, že v prvních dnech není kromě ovoce a zeleniny povoleno jíst žádné bílkoviny ani tuky, vede k tomu, že si lidské tělo chybějící bílkoviny vezme z našich svalů. Při vědomí tohoto faktu bychom tak tuto dietu z tukožroutské měli spíše přejmenovat na svaložroutskou, což, jak uznáte, nezní nijak lákavě. Kromě malého množství bílkovin, které se při této dietě přijímá, je zde značně omezen přísun vápníku a ostatních minerálů. Největším zdrojem vápníku pro lidské tělo jsou totiž mléčné výrobky a 1–2 l mléka, jež jsou povoleny jeden den, to opravdu nespasí. Rovněž tak úplná redukce příjmu tuku není pro lidský organismus zcela vhodná, i když neškodí tolik jako omezený přísun bílkovin.

Jo, jo, dostaví se jo-jo efekt

Samotná tukožroutská polévka špatná není. Může dokonce posloužit jako občasná varianta oběda či večeře. K dlouhodobé redukční dietě se ale jednoznačně nehodí. Zřejmě během ní zhubnete slibovaných 5–10 kg, po jejím ukončení však bohužel můžete počítat s obrovským a tolik obávaným jo-jo efektem. Takže za týden máte zredukovaná kila zpět a dost možná ještě nějaké to kilo navíc. Z tohoto důvodu nemohu tukožroutskou dietu doporučit.

Jak si připravit tukožroutskou polévku?

Rozsekejte 5 rajčat, nakrájejte na kousky 5 cibulí, 2 zelené papriky, hlávku bílého zelí (klidně můžete přidat mrkev a celer). Veškerou zeleninu vložte do hrnce s vodou, přidejte bujon, mírně osolte, přidat můžete pepř a petrželku a vařte tak dlouho, dokud zelenina nezměkne.

Přečteno:  15197×

Vyšlo:  15. 10. 2008

Diskuze: 1 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018